sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Esa Mäkinen: Totuuskuutio

Otava 2015, 240 s.

Hannu Väisänen



Totuuskuution lähtökohta on dystopioille tavanomainen eli otetaan nykytilanne ja kärjistetään sitä. Celsius on yhdistelmä Googlea ja Facebookia, ja se tietää sinusta kaiken. Siis ihan kaiken, jääkaappisi sisältöä myöten.

Tero Lilja on töissä Celsiuksen maineenhallinnassa. Siinä yritykset ja yksityishenkilöt voivat ostaa itselleen edullisia tietoja laitettavaksi nettiin ja poistaa epäedullisia, olivatpa ne lääkkeiden sivuvaikutuksia tai julkkiksen törttöilyjä.

Kukaan ei huomaa mitään, sillä epäedullinen tieto näkyy vain sen alkuperäiselle levittäjälle ja hänen kavereilleen, muut näkevät vain muutetut tiedot. Celsius päättää, mitä kukin näkee netissä, eikä anonyymi surffailu ole enää mahdollista. Toiminta on laillista, sillä käyttöehtojen mukaan Celsius omistaa kaiken nettiin ladatun sisällön ja voi tehdä sillä, mitä haluaa.

[Sivuhuomautus 1: Google näyttää samoilla hakusanoilla eri hakutuloksia (ja eri mainoksia :-) eri henkilöille.]

[Sivuhuomautus 2: Oletko jaksanut lukea läpi kaikkien niiden sivustojen käyttöehdot, joihin olet kirjautunut? Minä en ole, eikä ole kukaan Totuuskuution hahmoistakaan.]

Vasta kirjan puolivälin jälkeen Tero huomaa, että hän ei eläkään utopiassa vaan dystopiassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti