Markku Jokisipilä, Mari K. Niemi (toim.): Entäs jos... Lisää vaihtoehtoista Suomen historiaa, Ajatus Kirjat 2006,272 s.
Robert Cowley (toim.): Entäs jos... Vaihtoehtoinen maailmanhistoria, Suom. Riitta Virkkunen, Ajatus Kirjat 2007,480 s.
Hannu Väisänen

Internetissä julkaistuja tarinoita lukuun ottamatta vaihtoehtoisia Suomen historioita tulee mieleeni vain kolme: nimimerkki Joulukuun ryhmän Matka Neuvosto-Suomessa (1984), Ilkka Remeksen Pääkallokehrääjä (1997) ja Paavo Haavikon novelli Lumeton aika (1964). Ensimmäisessä Neuvostoliitto miehitti Suomen kymmenkunta vuotta aiemmin, kun taas kahden muun lähtökohta on se, että Tali ja Ihantala murtuivat kesäkuussa 1944 ja neuvostojoukot miehittivät Suomen.
Tässä arvosteltavat vaihtoehtohistoriat poikkeavat yllä mainitusta siinä, että suurin osa tekijöistä ei ole kirjailijoita vaan ammattihistorioitsijoita. "Jossittelu" ei ole enää vain ajanvietettä, vaan se on alettu hyväksyä myös eräänä historiantutkimuksen menetelmänä. Tosin historian ammattilaiset kutsuvat sitä mieluummin kontrafaktuaaliseksi historiankirjoitukseksi. Osa artikkeleista on hyvin akateemisia -- olin vähällä kirjoittaa aneemisia. Niissä käydään ensin läpi alan teoria ja aiemmat julkaisut ennen kuin mennään itse asiaan. Osaa kirjoituksista taas voi pitää kaunokirjallisuutena.
Molemmat teokset aloittaa komeasti emeritusprofessori Osmo Jussila. Ensimmäisessä kirjassa hän pohtii autonomian ajan historian vaihtoehtoja. Mukana ovat tavanomaiset: "jos Eugen Schauman ei olisi ampunut Bobrikovia" ja "jos Lenin olisi kuollut ennen bolsevikkien vallankaappausta", mutta lisäksi on paljon muuta. Näistä osa vaatii lukijalta melko syvällistä autonomian ajan historian tuntemusta.

Muista poliittisista artikkeleista jäi mieleen Lasse Lehtisen velmu kirjoitus oikeusministeri Urho Kekkosesta ja liittoutuneiden (Neuvostoliiton) valvontakomissiosta. Sitä lukee miettien, koska tässä siirrytään vaihtoehtoiseen historiaan ennen kuin älyää, että sitä tämä on ollut jo pitkän aikaa. Valaistumisen hetki riippuu siitä, miten hyvin lukija tuntee jatkosodan jälkeisen Suomen historian.
Vaihtoehtohistorioissa sodat ja politiikka ovat tuttuja aiheita, ja siksi on virkistävää, että näissä kirjoissa on muutakin.
"Entäs jos Katri Helena voitti euroviisut vuonna 1965 letkajenkallaan Minne tuuli kuljettaa"? Juttu on kirjoitettu silloin, kun Suomen euroviisuvoitto kuului vielä sarjaan "sitä ei koskaan tapahdu" eli ennen Lordin voittoa.
Hauskinta on jossittelu autonomian ajan maalaus- ja kuvanveistotaiteella, vaikka se onkin kliseinen sillä tavalla, että sukupuoliroolit on käännetty päälaelleen. Entäs jos maalaus ja kuvanveisto eivät olisi olleetkaan "taidetta" eli miesten aluetta, johon naiset vajavaisine kykyineen olivat sopimattomia, vaan kirjonnan ja pitsinnypläyksen kaltaisia perinaisellisia toimintoja? "Porvaristytöt olisivat ottaneet maalaustaiteen yksityistunteja samasta syystä kuin pianotuntejakin: pianon ääressä soittava tai maalaustelineen ääressä siveltimellä sipaiseva neito olisi ollut sekä vanhempien että sulhasehdokkaiden mielestä äärimmäisen viehättävä ja viihdyttävä näky." Ne harvat miehet, jotka olisivat ryhtyneet alalle, olisivat menettäneet siinä silmänräpäyksessä naimakelpoisuutensa, ja heitä olisi pidetty "naurettavina, seksuaalisesti poikkeavina, huomionkipeinä, vinoon kasvaneina tai vaikeuksia kerjäävinä."

Yleensä taistelujen historiassa vaihdetaan voittaja ja häviäjä keskenään, mutta yhdessä artikkelissa vain lisätään yksi ruumis: Jos muuan Sokrates, joka ei ollut vielä saavuttanut mainetta suurena ajattelijana, olisi kaatunut Delionin taistelussa vuonna 424 eKr., miltä länsimainen filosofia ja politiikan teoria näyttäisivät?
Entäs jos Pizarro ei olisi löytänyt perunoita Perusta? Kirjoitus on itse asiassa perunanviljelyn historia, mutta se ei tee sitä vähemmän kiinnostavaksi. --- Pitempi perunan historia on John Readerin Peruna. Eräs maailmanhistoria.
Cowleyn Vaihtoehtoinen "maailmanhistoria" kiinnostanee yhdysvaltalaista lukijaa enemmän kuin suomalaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti