tiistai 30. marraskuuta 2010

Novelli: Yhtiön seitsemän kuolemansyntiä

Pasti Koski


Synti 1: Kaikki ohjelmat oltava samaa versiota

In&Ms-yhtiön suurvisiirin turkoosiksi maalattu huone on Los Angelesin äärimmäisen kalliin, kilometrin korkuisen pilvenpiirtäjän ylimmässä kerroksessa. Huoneesta avautuu huikea näköala koko kaupunkiin ja siniselle merelle – silloin kun ilma ei satu olemaan ruskeana savusumusta.
  Yhtiö syntyi kaksisataa vuotta sitten kahden suuren yhtiön fuusiossa. Toinen hallitsi ohjelmistomarkkinoita ja toinen laitemarkkinoita. Koko historiansa ajan yhtiö on häikäilemättömästi pyrkinyt kaatamaan kaikki kilpailijansa sitomalla asiakkaansa yhä tiukemmin itseensä.
  Tänään yhtiön uudella pääevankelistalla on ongelma, jonka suurvisiiri ratkaisee tuttuun varmaan tyyliinsä.
  "Suurvisiiri, asiakkaamme ovat vastahakoisia siirtymään uusiin ohjelmaversioihin. He haluavat käyttää vanhoja ohjelmistoja."
  "Tämä ei ole mikään ongelma. Tästä lähtien kaikki ohjelmat toimivat yhdessä vain saman version ohjelmien kanssa, mitään yhteensopivuutta ei jätetä vanhojen versioiden suuntaan. Kun asiakkaalla on yksikin uusi ohjelma, hänen on vaihdettava kaikki muutkin. Avainsanamme on versioyhteensopivuus ja vanhojen versioiden käyttökelvottomuus. Markkinoinnin kielellä: Ohjelmistojen täydellinen yhteistyö. Kaikki vanha jarruttaa kehitystä."
  "Nerokasta, suurvisiiri, nerokasta."
 
Galaxtrotter-yhtiön lippulaiva, tähtialus Hadar-2, on tehnyt matkaansa uljaan kapteeninsa luotsaamana vuosisatoja planeetalta toiselle ostaen halvalla ja myyden kalliilla. Juuri nyt kapteeni yrittää laskea uutta kaunista rataa uuteen kohteeseen, mutta navigointitietokone täyttää paneelit pelkillä järjestelmävirheillä.

/usr/lib/anaconda/gui.py:1112: PangoWarning: Error loading GPOS table 4097; error reading jfs label on /tmp/disk: [Errno 22] Invalid argument; error reading reiserfs label on /tmp/disk: [Errno 22] Invalid argument; could not create directory /dev/mapper: File exists; adding libgpg-error for libgpg-error.so.0, required by planner

  "Perämies, tänne ja heti!" komentaa kapteeni komentosillalta alaistaan, joka ahertaa jossain tähtilaivansa sisuksissa. Vastausta ei kuulu. Kapteeni seisoo hetken kädet nyrkissä selän takana ja katselee harmistuneena tähtitaivasta kunnes päätietokone suvaitsee ottaa osaa aluksen arkisiin, sen mielestä niin kovin vähäpätöisiin, ongelmiin ...
  "Kapteeni, voin valaista, jos haluatte", kumisee alus.
  "Kerro, Hadar", vastaa kapteeni hieman alistuneella äänellä. Hänen mielestään päätietokone saa yleensä pelkkää harmia aikaan.
  "Perämies on aivan laivan perässä, sinne ei ole suoraa yhteyttä, säteilyä ja muuta, tiedättehän. Mutta eikö hän kuulukin sinne? Perämies ja perä, kuulostaa minusta sopivalta yhdistelmältä."
  "Asiaan, Hadar. Mitä perämies tekee?"
  "Hän suorittaa varmaan yhtä monista antamistanne tärkeistä tehtävistä."
  "Ja mikähän tämä tehtävä mahtaisi olla, perässä?"
  "Yhdistän hänelle, ehkä hän kertoo sen itse. Minusta tuntuu, että kapteeni on herännyt väärällä jalalla tänä aamuna." Hadar estää kapteenia vastaamasta suorittamalla yhteysmuutoksia sopivien sähköisen häiriöiden kera. Eikä kapteeni yritäkään vastata piikkiin, hän tuntee aina niin ärtyneen päätietokoneen metkut liian hyvin.
  "Oje, oje, kapteeni. Mikä on hätänä?" vastaa perämies hetken kuluttua.
  "Navi ykkönen on seko, tulee pelkkiä virheilmoituksia. Jotain on vialla. Olemme törmäyskurssilla Proxima Kentauriin. Jos en saa laskettua uutta rataa kahdenkymmenenneljän tunnin kuluessa, meidät hukka perii."
  "Kuulostaa todella pahalta, mutta eikö Hadar voisi auttaa?"
  "En halua kysyä häneltä, kyllähän sinä tiedät."
  "Hyvä on, tulen huomenna katsomaan."
  "Huomenna? Minä sanoin heti! Kaksikymmentäneljätuntia ja poks!"
  "Mutta olen perässä, matka täältä laivan kärkeen kestää tällä hetkellä lähes päivän, koska pikahissi ei toimi. Hissin osa V7.1 on viallinen ja varaosa V7.2 ei tunnu sopivan tilalle. Joudun käyttämään hitaita hissejä jotka kuljettavat kerralla vain sata kerrosta ja sen jälkeen täytyy vaihtaa toiseen."
  Kapteenista tuntuu, että koko laiva alkaa olla täynnä pelkkiä ongelmia. Ovatko varastot täynnä pelkkiä viallisia varaosia, vaikka kaiken pitäisi olla uusinta uutta, ehtaa tavaraa?
  "Hyvä on, määrään huoltomodulin hakemaan perämiehen. Tämä on hätätilanne”, kapteeni ärjäisee. ”Tämä varaosatilanne alkaa olla todella paha, mistä oikein on kysymys. Jospa varaosa on viallinen?"
  "Ei se ole viallinen. Mutta lähes kaikki varaosamme alkavat olla uutta versiota. Varastoa on pakko täydentää aika-ajoin."
  "Miksi?"
  "Luultavasti siksi että In&Ms yhtiö ei myy vanhoja varaosia."
  "Miksi?"
  "Kapteeni kysyy asiaa minulta. Eikö tätä pitäisi kysyä In&Ms yhtiöltä? Ehkä he eivät halua pitää vanhojen osia varastossa?"

Synti 2: Laitteiden ja ohjelmien oltava samaa versiota

Yhtiön suurvisiirin turkoosi huone kylpee ruskeassa auringonvalossa. Kaikki on kellan ruskeaa: paperit, pääevankelistan naama, kauniit kauniin sihteerin maljakkoon asettelemat valkeat kukat, paperit, tyttären valokuva.
  Suurvisiiri on pahalla tuulella.
  "Suurvisiiri, meillä on ongelmana kilpailevat laitetoimittajat. Myyntimme olisi huomattavasti suurempi jos asiakkaat ostaisivat vain meiltä."
  "Tämä ei ole mikään ongelma, laitepuolella avainsanat ovat yhteensopivuus ohjelmiston kanssa ja nopea versiokierto. Jokaisen uuden version ohjelman on toimittava vain meidän valmistamamme uusimman version laitteen kanssa. Markkinoinnin kielellä: ohjelmistojen ja laitteiden täydellinen integrointi sekä kehityksen kärjessä pysymisen takaava nykyaikaisen toiminnan."
  "Miten estämme kilpailijoita tekemästä yhteensopivia laitteita?"
  "Nopealla versiokierrolla. He saavat markkinoille toimivan laitteen vasta kun me olemme jo siirtymässä seuraavaan versioon."
  "Nerokasta, suurvisiiri."
  Perämies ähisee kontallaan navigointitietokoneen sisuksissa.
  "Huomenta, perämies. Hienoa, olette jo paneutunut varsin syvälle ongelmaamme. Meillä on vielä neljä tuntia aikaa ennen pakollista suunnanmuutosta."
  "Kyllä, eikä minulla ole mitään hyviä uutisia. Tässä on sama vika kuin pikahississä. sykemoduli on vialla eikä meillä ole näitä vanhoja osia, on vain uusia, eivätkä ne tahdo toimia vanhoissa laitteissa."
  "Eikö mitään ole tehtävissä?"
  "Hadarin mukaan V7.2 voidaan asentaa, jos asennetaan ohjelmisto V7.2", toteaa perämies ja nousee ylös ja katsoo harmistuneena navigointilaitetta.
  "Sittenhän meillä ei ole varsinaisesti mitään ongelmia, saamme sekä pikahissin että navigoinnin toimimaan. Ajattelinkin käydä illalla perän kuumassa porealtaassa, öljykylvyt ovat mahtavia moottoreiden loimussa."
  "Hadar, nyt saat auttaa minua navi kolmosen korjaamisessa", vaatii perämies.
  "Hyvä on. Mutta eihän me oikeastaan tarvita koko navigointitietokonetta, koska minä olen täällä."
  "Kyllä, kyllä. Tehdään tämä nyt kuitenkin."
  Perämies ja aluksen päätietokone korvaavat yhteistyössä vioittuneen osan ja sen vaatimat ohjelmat uusilla versioilla.
  "Kapteeni, navi kolmonen pitäisi nyt toimia. Käynnistetäänkö?
  "Antaa mennä. Raportoikaa miten siinä käy."
  "Hadar, käynnistä navi kolmonen."
  "Jos se tuntuu välttämättömältä."
  "Kyllä."
  "Navi kolme ei käynnisty, kuten näette. Uuden osan vaatima ohjelmisto ei toimi ellei versiota muuteta myös muiden komponenttien kohdalla", raportoi Hadar. "Kaiken pitää olla samaa versiota. Ohjelmat ja laitteet eivät muuten kommunikoi keskenään."
  "Tätä epäilinkin. Mutta ei kai se ole mikään ongelma? Asennetaan uudet versiot, ei eihän se ole kuin yksi komento."

Synti 3: Käyttöliittymän muuttaminen

Yhtiön suurvisiirin turkoosi huone, Los Angelesin korkeimman pilvenpiirtäjän ylimmässä kerroksessa kylpee kirkkaassa auringonpaisteessa. Aurinko on juuri laskemaisillaan, taivaanranta ja meri ovat häikäisevän oransseja, kirkkaampia kuin suurvisiiri muistaa koskaan nähneensä. Hän on hyvällä tuulella, vaakasuora valo saa koko kerroksen ikään kuin leijumaan kaupungin yllä.
  "Suurvisiiri, haluatteko nähdä uuden käyttöliittymän. Siinä on uudenlainen ikkunamalli, uusia värejä ja äänimahdollisuuksia."
  "Hienoa, odotan mielenkiinnolla mitä olette saaneet aikaan."
  Esittely kestää viisi minuuttia. Kaikki tietävät, että se on johtotasolla pisin mahdollinen esittelyaika.
  "Hyvää työtä, pojat. Uudet kirkkaat värit ovat varmasti asiakkaiden mieleen, mutta eikö näkymä kuitenkin ole varsin samanlainen kuin vanhassa versiossa? Minä haluan käyttöliittymän, joka on kokonaan uusi. Sen pitää olla vanhaa tehokkaampi käyttää, kun sen on ensin oppinut. Ymmärrättehän? Tehokas ei voi olla kovin intuitiivinen ja helppo. Lisätkää erilaisia toimintonäppäimiä ja niiden uusia ryhmiä. Ohjaustoimintoja saa lisää käyttämällä neljän samanaikaisen näppäimen yhdistelmäpainalluksia. Ymmärrättehän? Mitä enemmän näppäimiä ja niiden yhdistelmiä on käytössä, sitä tehokkaampaa. Koulutusmäärämme ovat huolestuttavasti laskeneet kautta maailman. Kaikki pitää saada kursseillemme, niin kouluttajat kuin asiakkaat.
  "Tehokkuus on edelleen avainsana, kuten se on ollut jo tuhansia vuosia. Markkinoinnin kielellä: Tehokas käyttöliittymä on avain koko konsernin tehokkuuteen."
  "Erittäin nerokasta, suurvisiiri."
  Hadar ja perämies vaihtavat kaikki tarvittavat ohjelmistot ja laitteet ja lopulta: "Se toimii!" iloitsee perämies.
  "Kapteeni, saimme navi kolmosen käynnistymään."
  "Hyvä, nyt voin jatkaa laskelmiani. Tulen sinne hetkessä."
  Mutta pian paljastuu, että tilanne ei olekaan aivan selvä. Navi kolmonen näyttää toimivan normaalisti, mutta kukaan ei osaa käyttää sitä.
  "Mitä tämä on, eihän tästä saa mitään selvää. Eihän tämän pitäisi tällainen olla? Mikä on tuokin kikkare tuossakin?" raivoaa kapteeni.
  "Ilmeisesti käyttöliittymä on hieman erilainen nyt, kun olemme siirtyneet alaversioon neljä", ihmettelee perämieskin.
  "Eihän tätä kukaan osaa käyttää! Miksi In&Ms on muuttanut käyttöliittymän tällaiseksi?"

Synti 4: Koulutuksen kaappaus

Yhtiön suurvisiirin keltainen huone kylpee kirkkaassa auringonvalossa. Suurvisiiri on todella hyvällä tuulella. Keltainen väri yhdessä kirkkaan auringonlaskun kanssa saa huoneen leijailemaan entistä suurenmoisemmin kaupungin ja jopa meren yllä.
  "Suurvisiiri, meillä on ongelma: epämääräiset kouluttajat sotkevat koulutusbudjettimme ja järjestävät kursseja, joilla asiakkaamme eivät opi oikeita asioita."
  "Koulutusoikeus annetaan jatkossa vain kouluttajille ja koulutusmateriaalin tekijöille, jotka ovat käyneet meidän lisensioimassamme koulutuksessa. Näin me valvomme kaikkia kouluttajia ja etenkin koulutuksen laatua. Kaikki koulutus on muutettava lisenssipohjaiseksi."
  "Siis tähtitieteellisen kalliiksi."
  "Ei pelkästään kalliiksi. Meidän on valvottava, mitä asiakkaille opetetaan. Ei ole yhtiön edun mukaista, jos asiakkaita kehotetaan miettimään vaihtoehtoja meidän laadukkaille tuotteillemme, kuten olen kuullut tapahtuvan valvomattomassa koulutuksessa.
  "Markkinoinnin kielellä: Laadukas In&Ms:n koulutusohjelma on avain tehokkaaseen työskentelyyn."
  "Nerokasta, suurvisiiri, nerokasta."
  "Minähän varoitin, ettei tämä ole hyvä ratkaisu", kumisee Hadar. "Antakaa minun laskea radat puolestanne!" yrittää päätietokone jo hieman epätoivoisena.
  "Ilmeisesti tarvitsemme koulutuspaketin, joka opettaa meille miten version neljä järjestelmiä käytetään."
  "Koulutuspaketit ovat erikseen lisensioituja, eikä meillä ole niitä mukana", valittaa Hadar. "Minä varoitin teitä tästä."
  "Miten ihmiset opettelevat käyttämään uusia versioita? Ostavatko he aina koulutuspaketitkin?"
  "Eivät osta. Kantapään kautta, kokeilemalla. Learning by doing, tiedättehän?"
  "Miksi koulutuksestakin on tehty näin vaikeasti saatavaa? Jos minä valmistaisin autoja, en minä pyytäisi ohjekirjasta erikseen maksua."
  "Ehkäpä ette siksi valmista autoja vaan olette kapteeni tällä kurjalla laivalla," kumisee Hadar.
  Kapteeni saa ajatuksen, mikä on kai aika harvinaista, ainakin perämiehen ja Hadarin mielestä: "Hadar, osaisitko valmistaa uuden vanhan version osan sykemodulia?"
  "Ilman muuta."
  "Oletko varma?"
  "Tietysti olen."
  "Kiitoksia, Hadar. Oletan, että osa on valmis huomenna. "
  "Tottahan toki, montako tarvitsette?"
  "Kaksi."
  "Selvä. En ymmärrä miten tulisitte toimeen ilman minua."

Synti 5: Kilpailijoiden ostaminen

Yhtiön suurvisiirin keltainen huone on ruskea. Pilvenpiirtäjän ylimmät kerrokset ovat ruskean savusumupilven sisällä. Edes huippuluokan ilmastointi ei saa epämiellyttäviä savusumun katkuja pysymään ulkopuolella. Suurvisiiri on huonolla tuulella. Hän on alkanut harkita päämajansa siirtämistä Kalliovuorille.
  "Suurvisiiri, meillä on ongelma: Asiakkaamme käyttävät Am&Ib:n valmistamia kokoonpanolinjoja ja tekevät itse osia, jotka sopivat meidän laitteisiimme. Menetämme suuria summia."
  "Oletteko keskustellut Am&Ib:n kanssa asiasta, olisivatko he suostuvaisia myymään valmistuslinjan yksinoikeudet meille?"
  "Tuskin suostuvaisia, mutta isolla rahalla se varmasti onnistuu. Ei tuotantolinjojen myynti mitään huippubisnestä ole. Kerran tuotteen ostettuaan asiakas käyttää sitä vuosia. Toinen ongelma ovat jo käytössä olevat linjat. Miten voimme vaikuttaa niihin, nehän tekevät osia edelleen?"
  "Aivan, ettekö ymmärrä? Avainsana on tuotantovälineiden integrointi. Eli hankimme linjojen hallinnan itsellemme ja vaihdamme niihin järjestelmät, jotka toimivat meidän eduksemme, eli eivät valmista meidän osiamme. Tiedättekö miten se tehdään?"
  "Kyllä, versiohallinnan kautta. Pakotamme kaikki linjojen käyttäjät vaihtamaan versiot uusiin. Ja uudet versiot toimitamme me."
  "Aivan oikein pääevankelista. Alatte oppia."
  "Kiitoksia, suurvisiiri."
  "Ja mikä olisi markkinoinnin käyttämä lause?"
  "In&Ms toimii maailman parhaiden yhteistyökumppaniensa kanssa rinta rinnan kohti entistä parempia tuotteita."
  "Hyvä, siinä on ainesta. Yrittäkää saada siihen vielä vähän iskevyyttä lisää niin siitä tulee suorastaan nerokas."
  "Teemme parhaamme, suurvisiiri."
  "Pääevankelista."
  "Niin suurvisiiri?"
  "Olen päättänyt ylentää teidät yhtiön visiiriksi, mitä olette mieltä asiasta?"
  Pääevankelista haukkoo hetken henkeään. "Minä olen luonnollisesti otettu tästä luottamuksesta. Olen varma että me yhdessä luotsaamme yhtiön entistä parempiin tuloksiin."
  "Hyvä on, visiiri. Voitte heti aamulla muuttaa uuteen huoneeseenne tuossa omani vieressä."
  "Kiitoksia, suurvisiiri", entinen pääevankelista, nykyinen visiiri, on haltioissaan. Hän poistuu takaperin koko ajan kumarrellen, törmää ovenkarmiin ja poistuu kompastellen huoneesta.
  Tähtialuksella ei mene hyvin. Miehistö uurastaa niska rasvassa ohjelmistojen ja laitteiden yhteensopimattomuusongelmien kanssa ja tuloksena on vain uusi ongelmia.
  "Kapteeni, meillä on ongelma", kutsuu perämies.
  "Aivan. Huomaatteko, että teille on tulossa siitä tapa. Mitä nyt vielä?"
  "Tietystä syystä hieno automaattinen komponenttien valmistuksessa käytettävä kokoonpanolinja ei toimi."
  "Ja mikähän on syynä?"
  "Kun vaihdoimme kaikkialle uusia versiota …"
  "Unohditte vaihtaa uuden version kokoonpanolinjalle", keskeyttää kapteeni.
  "Ei suinkaan vaan vaihdoimme sinne uuden version, koska muuten se ei olisi toiminut yhdessä muiden laitteiden kanssa. Mutta siinä se ongelma juuri on. Vanha ohjelmisto oli Am&Ib:n tekemä, silloin se teki mitä halusimme. Nyt se on In&MS:n eikä tee enää In&Ms:n osia, vaan väittää, että osien valmistus on kiellettyä, koska ne ovat lisensioituja, patentoituja ja ties mitä."
  "Ettekö voi vaihtaa alkuperäistä ohjelmistoa linjalle takaisin? Silloinhan se valmistaa In&Ms:n osia kuten ennenkin?"
  "Se on hyvin vaikeaa. Paljonko meillä on aikaa?"
  "Kolme tuntia."
  "Eiköhän se onnistu, jos erotamme sen tilapäisesti muista laitteista."

Synti 6: Standardien hylkääminen

Yhtiön suurvisiirin punahonkainen huone Kalliovuorilla kylpee kirkkaassa auringonpaisteessa. Hirsilinnan koko seinän peittävästä ikkunasta näkyy mahtavien puiden latvoja silmänkantamattomiin. Kaukana siintää Tyyni valtameri. Jyhkeässä liuskekivitakassa palaa punapuuroihu iloisesti räiskähdellen kuin ilotulitus. Suurvisiiri ihmettelee, miksei hän jo aikaisemmin jättänyt savusumuista Los Angelesin kaupunkia taakseen.
  Uusi visiiri soittaa Los Angelesista: "Suurvisiiri, meillä on ongelma: Vanha kuvastandardi GIFR1 on julkinen standardi, jossa asiakkaamme voivat vapaasti levittää karttojaan ja kuviaan. Olisi yhtiölle eduksi, jos voisimme luoda uuden kuvastandardin, jonka kuvia pystyisivät käsittelemään vain meidän lisensoimamme laitteet ja ohjelmistot."
  "Aivan. Te alatte oppia, nuori mies! Heidän on pakko ostaa meil-tää ja vaa-i-in meil-tääää", lauleskelee suurvisiiri onnellisena ja katselee ihastuneena miten oravat syövät hänen niille tarjoamia punapuun siemeniä.
  "Kiitoksia, suurvisiiri."
  "Pistäkää mylly pyörimään, visiiri. Päämääränä on ottaa uusi kuvastandardi käyttöön kaikkialla seuraavan neljänneksen aikana."
  "Tämä tulee tapahtumaan, suurvisiiri. Hylkäämme kokonaan GIFR1:n koska se on vanhanaikainen ja tehoton pakkausmenetelmä. Markkinointilause voisi olla: Yhä tehokkaammat tiedon pakkausmenetelmät johtavat yhä nopeammille tiedon valtateille."
  "Juuri näin! Ansaitsitte juuri palkankorotuksen."
  "Kiitoksia, suurvisiiri!" Visiiri on haltioissaan. Hän kumartaa kahdesti Kalliovuorten suuntaa, katsoo uutta huonettaan ja päättää maalauttaa seinät suurvisiirin huoneen tapaan keltaisiksi. Onnellinen virne suupielissään hän poistuu huoneestaan ja "pistää myllyn pyörimään".
  Perämies on innoissaan: "Meillä on nyt uusi osa, jota voimme testata, kapteeni."
  Pienen ruuvimeisselijumpan jälkeen osa on paikallaan.
  "Hienoa, kaikki näyttää olevan kunnossa, mistähän navigointiohjelma käynnistetään … varmaan tämä", mutisee kapteeni oudon näköisen paneelin edessä. "Ja tuosta varmaan löytyy lähialueen kartta. – Mitä. Sitä ei saa auki! Mistä kartat ovat peräisin? Mitä tämä on?"
  "Minä tiedän", julistaa Hadar. "Mutta haluatteko kuulla?"
  "Niin, Hadar, kerro", kehottaa kapteeni murheellisena.
  "Vanhassa versiossa kaikki kuvamme on pakattu menetelmällä GIFR1, mutta In&Ms on kehittänyt uuden pakkaustavan IM-FR2, joka on heidän mukaansa parempi. Navi kolmonen ei enää osaa avata vanhan kuvaformaatin kuvia."
  "Sillälailla. Mitä nyt teemme?"
  "Mitä vaihtoehtoja meillä on?"
  "Onko meillä vaihtoehtoja?"
  "Käännetään alusta 90 astetta ja käynnistetään moottori pariksi tunniksi. Emme ainakaan törmää Proxima Kentauriin", ehdottaa perämies.
  "Ja miten se tehdään ilman navigointitietokonetta?"
  "Kapteeni hyvä. Aluksen keulahan on täällä?" kysyy perämies ja osoittaa oikealla kädellään suoraan ylös.
  "Kyllä, perämies on oikeassa."
  "Ja Proxima Kentauri on samassa suunnassa?"
  "Totta kai, sinnehän olemme menossa."
  "Jos nostan vasemman käteni vaakatasoon, minne käteni osoittaa?"
  "En ole varma, jokin punainen tähti siellä on."
  "Onko se 90 asteen kulmassa kulkusuuntaamme nähden?"
  "Noh, sinne päin."
  "Jospa käännämme tämän täältä", perämies katsoo ylös pitkin oikeaa kättään, "tänne vasemmalle vasemman käden suuntaan, eikö silloin alus ole kääntynyt noin 90 astetta?"
  "Olette oikeassa, emme me perusnavigoinnissa tietokonetta tarvitse. Oikeastaan voimme hoitaa kaiken ratalaskennan perinteisin menetelmin. – Aivan tulee opiskeluajat mieleen, silloin laskimme taskulaskimella ratoja, jotka olivat paljon vaikeampia. Muistan kurssilta erään näpsäkän näköisen …"
  "20 minuuttia ratakorjaukseen. Sen jälkeen Proxima Kentauri vangitsee meidät ikuiseksi kiertolaisekseen", keskeyttää Hadar kapteenin tylysti.
  "Aivan Hadar, nyt toimeksi", kapteeni hieroo käsiään yhteen. "Hadar, pystyt varmaan näyttämään oman tietopankkisi kartalta missä olemme ja minne meidän pitäisi laskea rata."
  "Tottakai. Tässä. Laskin jo radan joka käyttää Proxima Kentaurin painovoimakenttää ja linkoaa meidät Alpha Kentauriin New San Franciscon asemalle."
  "Hienoa Hadar, varsin kaunis rata. Käymme yhdessä ratalaskut läpi ja sen jälkeen voit käynnistää moottorit."
  "Kuten haluatte, kapteeni."

Synti 7: Asiakkaiden unohtaminen

Yhtiön suurvisiirin punahonkainen hirsilinna Kalliovuorilla kylpee oranssissa ilta-auringossa. Kaukana kimaltelee Tyyni valtameri. Suurvisiiri istuttaa keskittyneesti uusia punapuun taimia ja ruokkii oraviaan hirsilinnansa edustalla. Hän tuntee itsensä aivan hyväntekijäksi.
  Jossain soi kännykkä, mutta kukaan ei kuule sen vaimeaa ääntä punapuiden huminan ja lintujen laulun yli.
  "Noniin, Hadar. En halunnut perämiehen kuullen sanoa tätä, mutta tämä rata ei ole erityisen kaunis. Miksi ihmeessä tässä on tällainen mutka?" Kapteeni kysyy osoittaen vasemmalle kaartuvaa mutkaa ennen Proxima Kentauria.
  "Se on välttämätön, jottemme joutuisi liian lähelle Proxima Kentauria."
  "Ehdotan kauniimpaa rataa tästä, näin."
  "Ei se ole mahdollinen, tuollainen rata vaarantaa koko aluksen."
  "Tuskin", sanoo kapteeni nauraen. "Olen lentänyt paljon lähempääkin samaa tähteä."
  "Varmasti, mutta ette näin isolla aluksella. Suuressa aluksessa voimat ovat monikertaiset. Navigointitietokone ei antaisi kapteenin lentää tuota rataa."
  "Olen kapteeni, minä päätän, että käytämme tätä rataa."
  "Kapteeni on pelkkä robotti, joka ei hallitse navigointia. Minä en suostu tähän. Teen tästä ilmoituksen emoyhtiölle, Galaxtrotterille."
  "Itse olet pelkkä tietokone ja kytkin sinut juuri irti navigoinnista. Osaan kyllä lentää tätä yksinkin."
  "Kapteeni tekee pahan virheen, me emme selviä tästä."


Kirjoittajalle voi lähettää suoraan palautetta osoitteeseen sebastien.koski(at)gmail.com.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti